A tanév indítását a Pierre Nora, valamint Aleida és Jan Assmann nevével fémjelezhető emlékezetkultúra valamint identitás-értelmezés tér- és időbeli kérdéseire építettük, ám a COVID-19 korlátozásai miatt az elméleti előadásokat későbbre kellett halasztanunk.
A tanév indítását a Pierre Nora, valamint Aleida és Jan Assmann nevével fémjelezhető emlékezetkultúra valamint identitás-értelmezés tér- és időbeli kérdéseire építettük, ám a COVID-19 korlátozásai miatt az elméleti előadásokat későbbre kellett halasztanunk.
A hátrányból előnyt teremtve egyelőre tematikus sétákkal tanulmányozzuk Budapest belvárosában,
– hol vannak az emlékezetnek olyan helyei, élő emlékhelyek, amelyek megállítják a felejtést és kiemelik azt, amire emlékeznie kell egy közösségnek,
– miként kapcsolják össze az emlékhelyek az emlékezést az identitással (közös tapasztalatokkal, szimbólumokkal és cselekvésterekkel),
– hogyan jönnek létre a műalkotásban új időbeli és térbeli viszonyok, és létrejön-e valami új kontinuitás és egység, amit az egymást átható sokféle elem tart fenn,
– milyen párbeszédet folytat az emlékhely és emlékmű a városi térrel, a beépített környezettel és célközönséggel?
A sétákon építészeti és társadalomtudományi megközelítés, történelmi aspektus és magántörténelem egyaránt teret kap, a felvetődő kérdéseket a helyszínen közösen beszéljük meg.
Eddigi két sétánkon a Bolyai Műhely Blaha Lujza téri „bázisától” a Kossuth térig jutottunk el. Építész kalauzunk Sugár Péter DLA, építész egyetemi tanár, az útvonalat tematikus szempontot követve összeállította Baranyai Katalin irodalomtörténész-mentortanár. Következő tervezett sétánk a Kerepesi temetőben lesz november 7-én Balázs Géza professzor úr vezetésével.
Baranyai Katalin